måndag 25 augusti 2014

Förlossningsberättelse.


Kl 05.12 började värkarna på fredagsmorgonen. Det var 10-8 minuter mellan dem till kl 11. Mellan kl 11-13 hade jag bara ca 6 st värkar så jag lyckades sova nere på soffan. Kl 13-15 var det 5 minuter mellan värkarna. Kl 15.30 skickade jag till M och sa att någon annan får ta jouren för vi måste åka in inom några timmar. Kl 16.20 ringde vi till förlossningen för att rådfråga hur länge till de tyckte att vi skulle vara hemma och för att se så att de inte hade fullt. De rådde mig att ta två panodil och ta ett bad. Och försöka vara hemma ett tag till om jag klarar av det. Och ringa innan vi åker, för att kolla så att de inte hunnit bli fullt.  Sagt o gjort! Jag la mig i ett bad o låg där i lite mer än 1 timma. Sedan kändes det som att jag ville krysta så vi bestämde att vi åker in. Tog säkert ytterligare 1 timma innan vi va på rull.. Tog ett tag att klä på sig ;-) 
M släppte av mig vid entrén medans han åkte och parkerade. Från kl 15 va värkarna ca 2 minuter långa och kom med ca 2 minutersmellanrum. Så M va snäll och körde mig i en rullstol upp till förlossningen kl 18.30 kom vi upp. Där sa de att de väntat på oss och att vi va välkomna. Det va mycket förberedelser och vi andade oss genom värkarna.  Kl 20.30 började jag använda lustgasen, använde ett gåbord lite men då värkarna blev kraftiga och jag använde lustgas så kände jag mig så full att jag knappt kunde stå på benen så jag ställde mig på alla 4 i sängen. Stod så ett tag tills personalen kom in o ville lyssna på bebisen. ( plattorna som mätte värkarna och bebisens hjärtljud satt inte bra på magen, de rullade runt när jag rörde mig.) 
Därför sattes en elektrod på bebisens huvud.  

När vi kom in 18,30 va jag öppen 3cm.
Kl 20 va jag öppen 5cm kl 21.06 gick vattnet, då va jag öppen 7cm. Kl 21.30 va jag öppen 9cm då började krystvärkarna. Kl 21.51 var våran prins ute hos oss. Pappa ville inte klippa navelsträngen, så det fick mamma äran att göra. :-D  

Efter ca 2 timmar blev vi förflyttade till BB och M fick en egen säng, det är vi så tacksamma för! 

All personal va helt fantastiska och berömde oss hela tiden! Jag blev så peppad och motiverad och kände massa styrka! Vid de sista krystvärkarna från det att jag kände barnets huvud första gången så hjälpte M till och höll lustgasen åt mig så jag kunde hålla mina händer under underlåren för att få extra kraft! 

Jag har verkligen haft en dröm graviditet och en dröm förlossning! Jag är så tacksam och så lycklig!! Nu ska bara amningen bli bra så är vi miljoners miljoner mer än nöjda! 

5 kilo - redan dagen efter ;-) 
 Våran lilla A va 50cm lång och vägde 3140 gram. 22/8-2014 <3


1 kommentar:

  1. Grattis åter igen! Så roligt att läsa att det gått så bra allting!:) Själv kände jag att förlossningen var hemsk men visst var det en häftig upplevelse.
    Carro

    SvaraRadera